Hvordan bruke systemet

   

Plagiering og fusk

Hva anses som plagiering og fusk, og hvilke konsekvenser får dette?
Kompendium: [ pdf ] [ rtf ]

Når vi evaluerer eksamensbesvarelsene, vurderer vi den enkelte oppgaven i forhold til følgende kriterier:

  • Kunnskaper – som i første rekke betyr at dere henviser til det kjernepensum dere vil få til hver oppgave, dernest til det øvrige pensum og så til eventuell øvrig litteratur.
  • Teoretisk bevissthet – innebærer at dere er i stand til å vise at dere skjønner hva vitenskapelighet vil si og at dere forstår forskjellen på en påstand eller hypotese og belegg for denne.
  • Selvstendighet og kritisk sans – innebærer for eksempel at dere er i stand til å parafrasere (det vil si gjengi med deres egne ord) hovedpunktene i pensum, at dere er i stand til å finne frem til det som er mest relevant for besvarelsen, og at dere er i stand til å vurdere og veie argumenter opp mot hverandre.
  • Språkføring og kjennskap til konvensjoner – innebærer blant annet at dere kan uttrykke dere på et korrekt og nøytralt språk, og at dere overholder de formelle kravene til skriftbilde, oppsett, kildehenvisninger og litteraturliste. Så ikke slurv her. Det vil trekke ned på sluttkarakteren.


Plagiering og fusk

Ved hjemmeoppgaver, semesteroppgaver og mappeinnleveringer vil det regnes som fusk å levere en besvarelse som tidligere er levert, enten av studenten selv eller andre, og å få andre til å utarbeide oppgaven for seg. Utover disse åpenbare tilfellene av plagiering, vil også gjengivelser eller sitater fra andre bøker, oppgaver, nettsider eller liknende uten kildehenvisning kunne regnes som mulig fusk/forsøk på fusk.
Det er ikke lov å samarbeide med andre studenter om en besvarelse. Man skal alltid levere en selvstendig besvarelse, med mindre emnebeskrivelsen til det emnet man tar eksamen i eksplisitt gir uttrykk for at et slikt samarbeid er tillatt. Innlevering av identiske eller delvis identiske besvarelser i forbindelse med samarbeid vil regnes som fusk/forsøk på fusk.
Ved innlevering av alle typer skriftlig besvarelser, hjemmeoppgaver, semesteroppgaver, mappeinnleveringer og andre eksamener, skal alle kilder oppføres på en korrekt måte. Ved hjelp av sitatbruk, kildehenvisninger og litteraturhenvisninger skal studenten vise hvordan han eller hun har brukt denne litteraturen som en del av en selvstendig besvarelse. Dersom studenten unnlater å oppgi alle de kildene som er brukt, vil dette kunne regnes som plagiering og fusk. Derfor skal alle sitater synliggjøres i den fortløpende teksten, samtidig som alle kildene føres opp i litteraturlisten.

Eksempler
I de to eksemplene nedenfor ser vi samme tekstavsnitt med og uten markert sitat. I eksempel 1 er sitatet synliggjort og markert, mens det i eksempel 2 er flettet inn i teksten (se den delen av teksten som er understreket) og fremstår på denne måten som studentens egen tekst.

Eksempel 1
Sosiolingvistikken har først og fremst vært preget av kvantitative metoder. Brit Mæhlum framstiller denne praksisen slik:

Et sentralt trekk ved denne forskningstradisjonen har vært den sterke vektleggingen av observasjons- og analysemetoder som i størst mulig grad skulle kunne dokumentere kvantifiserbare korrespondanser mellom det språklige uttrykket og visse mest mulig objektivt definerte sosiale enheter. Videre har det vært en helt overveiende tendens til at disse ekstralingvistiske enhetene, eller variablene, er blitt valgt ut på grunnlag av det aktuelle samfunnets sosiale strukturering på makronivå. (Mæhlum, 1992, 91)

Videre har en del forskere vært skeptiske til å tilpasse naturvitenskapelige forskningsidealer til studiet av en sosial virkelighet. Denne kritikken fokuserer dermed på at human- og samfunnsvitenskapene er vesensforskjellige fra de positivistisk funderte naturvitenskapelige disiplinene.

Eksempel 2
Sosiolingvistikken har først og fremst vært preget av kvantitative metoder. Et sentralt trekk ved denne forskningstradisjonen har vært den sterke vektleggingen av observasjons- og analysemetoder som i størst mulig grad skulle kunne dokumentere kvantifiserbare korrespondanser mellom det språklige uttrykket og visse mest mulig objektivt definerte sosiale enheter. Videre har det vært en helt overveiende tendens til at disse ekstralingvistiske enhetene, eller variablene, er blitt valgt ut på grunnlag av det aktuelle samfunnets sosiale strukturering på makronivå. Videre har en del forskere vært skeptiske til å tilpasse naturvitenskapelige forskningsidealer til studiet av en sosial virkelighet. Denne kritikken fokuserer dermed på at human- og samfunnsvitenskapene er vesensforskjellige fra de positivistisk funderte naturvitenskapelige disiplinene.

Dersom en student fletter inn slike direkte sitater i teksten, som vist i eksempel 2, vil det kunne regnes som fusk eller forsøk på fusk.


Saksgang ved fusk eller forsøk på fusk
Sensor plikter å melde fra ved fusk eller mistanke om fusk, men sensor er ikke saksbehandler i den videre saksgangen. Hvis arbeidet vurderes som mistanke om fusk eller forsøk på fusk, vil studenten motta brev fra fakultetet med informasjon om videre saksgang, rettigheter og plikter. Studenten plikter blant annet å avgi forklaring
enten muntlig i et møte med saksbehandler fra fakultetet eller, skriftlig. Etter å ha mottatt studentens redegjørelse vil fakultetet eventuelt sende saken videre til den sentrale klagenemnda ved Universitetet i Oslo. Straffereaksjonen mot studenten vil kunne bli annullering av eksamenen og/eller utestenging i inntil ett år fra alle universiteter og høgskoler i Norge som omfattes av Universitets- og høgskoleloven.


Erklæringsskjema
Ved Universitetet i Oslo studentene ved alle eksamener uten tilsyn (hjemmeoppgaver, semesteroppgaver og liknende) fylle ut et egenerklæringsskjema vedrørende fusk (du finner et skjema som du kan skrive direkte inn i ved å klikke på bildet til høyre eller på: http://www.hf.uio.no/studier/eksamen/Obligatorisk-erklaering-vedr-fusk.rtf). Ett av punktene som studenten eksplisitt bekrefter ved innlevering av dette skjemaet, er at man har oppgitt alle referanser/kilder i litteraturlisten. Dersom studenten likevel ikke har gjort dette, vil det kunne ansees som et bevisst forsøk på fusk og straffes deretter.
Ved innlevering av mastergradsoppgave og hovedoppgave brukes obligatorisk erklæring.

Mer informasjon om behandling av fusk/forsøk på fusk ved Universitetet i Oslo finner du i 'Retningslinjer ved behandling av fusk/forsøk på fusk til eksamen'.


Digitale ressurser i forbindelse med oppgaveskriving
Litteratur om ulike stiler