Grammatikk for leksjon 3
Spørsmål
Spørsmål fra samtalen om sengeposten
Spørsmål som innledes med verb:
Kan du snakke litt om sengeposten?
Pleier pasientene å ha sine egne klær?
Slike spørsmål kan vi svare på med ja eller nei. Men som oftest venter vi et lengre svar. Den vi spør, vil ofte fortelle noe, slik som i samtalen om sengeposten.
Spørsmål med hva:
Hva er vanlig på sykehus i dag?
Hva bruker vi for å spørre om handlinger og om ting.
Spørsmål med hvor mange:
Hvor mange kan det være på hvert rom?
Hvor mange bruker vi når vi spør om antall.
Spørsmål med hvordan:
Hvordan er vaktrommet innredet?
Hvordan bruker vi når vi spør på hvilken måte noe er.
Vi bruker også hvordan når vi spør på hvilken måte noe skjer eller noe gjøres.
Hvordan fordeler de arbeidsoppgavene?
Vi kan også spørre ved å bruke en fortellende hovedsetning.
Så sykepleierne har tid til å ta pauser?
Så er det vaktrommet som brukes?
Legg merke til hvordan dette sies .
Noen andre spørsmål
Spørsmål med hvem:
Hvem forteller om sengeposten?
Hvem bruker vi når vi spør om person.
Spørsmål med hvor ofte:
Hvor ofte har Kari nattevakt?
Hvor ofte må Fredrik skifte skjorte?
Hvor ofte bruker vi for å spørre om når og hvor mange ganger noe foregår.
Kan og kunne i spørsmål
- Kan du snakke litt om en typisk sengepost?
= Er det mulig for deg å snakke litt om en typisk sengepost?
=
Vil du snakke litt om en typisk sengepost?
- Kunne du snakke litt om en typisk sengepost?
Setning a. og setning b. har samme betydning. Men i setning b. har vi brukt preteritumsformen kunne. Da uttrykker vi oss litt høfligere, litt mer forsiktig enn når vi bruker kan.
Leddsetninger innledet med hvor
Også er det skyllerom hvor en behandler rent og urent.
Også er det lintøyrom hvor man finner rent tøy.
Det er ett rom hvor man arbeider.
Hvor innleder her relative stedssetninger. Disse setningene står til substantiv (skyllerom, lintøyrom, rom) og forteller mer om det stedet som presenteres gjennom disse substantivene.
Gå videre