Prosjektgruppen
Stipendiater og studenter
Andre tilknyttede
English
Deutsch
Kontakt:
Prosjekt
1905
|
|
|
|
Unionen i historieundervisningen. Synet på den svensk-norske union (1814-1905) i svenske og norske lærebøker for folkeskolen i perioden 1860-1920
|
Hovedoppgave, Universitetet i Oslo, våren 2005
Temaet for oppgaven er synet på unionen og forholdet mellom Sverige og
Norge i unionstiden i svenske og norske lærebøker for folkeskolen. Jeg har
ønsket å se fremstillingene av unionsforholdet i lys av den sammenhengen
bøkene ble skrevet i. Jeg har tatt utgangspunkt i temaene: unionens
karakter, generelle vurderinger av unionen, 1814, kongene, samarbeid og
konflikt og unionsoppløsningen. Et viktig spørsmål har vært om og hvordan
unionsforholdet ble brukt i lærebøkene som en del av en
nasjonsbyggingsprosess.
I perioden 1860-1875 uttrykker lærebøkene i begge land en meget positivt
holdning til unionen. I perioden 1890-1905 uttrykker fremdeles de fleste
svenske lærebøkene en svært positiv holdning til unionen og til Norge. I
de norske bøkene blir konfliktene vektlagt, og i noen av bøkene er tonen
mot Sverige krass, mens andre bøker har en mer forsiktig språk-bruk.
Bøkene fra perioden 1905-1920 utmerker seg ved en polarisering mellom de
svenske og norske bøkene. På begge sider blir skylden for konfliktene lagt
på den andre part. Mens De fleste svenske bøkene uttrykker bitterhet, er
stoltheten over utvikling-en i 1905 tydelig på norsk side. Lærebøkene
gjenspeiler det faktum at unionsforholdet passet bedre i norsk
nasjonsbygging enn i svensk, men det var også aspekter ved unionsforholdet
som kunne passe inn i svensk nasjonsbygging. I de svenske lærebøkene
fremstår perioden etter 1809 som en ny start for Sverige. Unionen med
Norge blir sett på som et ledd i denne fornyelsen. Også unionsoppløsningen
fremstår som en mulighet for en ny start for Sverige.
Les hele oppgaven
Last ned Acrobat Reader
|
|
|
|
|
Tilknyttede prosjekter
Prosjektleder Olaf Aagedal
Forsker Marie Demker
Professor Lars Svåsand
Professor Knut Kjeldstadli
Professor Jan Eivind Myhre
1905-antologien
Forsker Roald Berg
Sektionschef Björn Gäfvert
Forsker Gunnar Åselius
Professor Sune Jungar
Professor Ida Blom
Professor Anne Eriksen
Førsteamanuensis Dag Thorkildsen
Forsker Lennart Lundmark
Leder Erik Rudeng
Professor Rolf Danielsen
Lektor Carsten Due-Nielsen
Tilknyttede forskere
Førsteamanuensis Nils Ivar Agøy
Stipendiat Katarina Andersson
Dr.Art. Stein Ivar Angell
Docent Barbro Blehr
Stipendiat Endre Brunstad
Forsker Ole Dalhaug
Universitetslektor Sven Eliaeson
Professor Anders Gustavsson
Førsteamanauensis Matti Goksøyr
Høyskolelektor Bjørn Terjesen
Fil. dr. Bodil Katarina Nævdal
Cand. philol. Christer Nilsson
Stipendiat Mai Britt Guleng
Publisist, gjesteprofessor Arne Ruth
Professor Odd S. Lovoll
Vladim Roginskij
|