Prosjekt1905 - svensk-norske relasjoner i 200 år Universitetet i Oslo

      Prosjektgruppen
      Stipendiater og studenter
      Andre tilknyttede


      English
      Deutsch

      Kontakt:
      Prosjekt 1905







Unionen i historieundervisningen. Synet på den svensk-norske union (1814-1905) i svenske og norske lærebøker for folkeskolen i perioden 1860-1920
Hovedoppgave, Universitetet i Oslo, våren 2005

Temaet for oppgaven er synet på unionen og forholdet mellom Sverige og Norge i unionstiden i svenske og norske lærebøker for folkeskolen. Jeg har ønsket å se fremstillingene av unionsforholdet i lys av den sammenhengen bøkene ble skrevet i. Jeg har tatt utgangspunkt i temaene: unionens karakter, generelle vurderinger av unionen, 1814, kongene, samarbeid og konflikt og unionsoppløsningen. Et viktig spørsmål har vært om og hvordan unionsforholdet ble brukt i lærebøkene som en del av en nasjonsbyggingsprosess.

I perioden 1860-1875 uttrykker lærebøkene i begge land en meget positivt holdning til unionen. I perioden 1890-1905 uttrykker fremdeles de fleste svenske lærebøkene en svært positiv holdning til unionen og til Norge. I de norske bøkene blir konfliktene vektlagt, og i noen av bøkene er tonen mot Sverige krass, mens andre bøker har en mer forsiktig språk-bruk. Bøkene fra perioden 1905-1920 utmerker seg ved en polarisering mellom de svenske og norske bøkene. På begge sider blir skylden for konfliktene lagt på den andre part. Mens De fleste svenske bøkene uttrykker bitterhet, er stoltheten over utvikling-en i 1905 tydelig på norsk side. Lærebøkene gjenspeiler det faktum at unionsforholdet passet bedre i norsk nasjonsbygging enn i svensk, men det var også aspekter ved unionsforholdet som kunne passe inn i svensk nasjonsbygging. I de svenske lærebøkene fremstår perioden etter 1809 som en ny start for Sverige. Unionen med Norge blir sett på som et ledd i denne fornyelsen. Også unionsoppløsningen fremstår som en mulighet for en ny start for Sverige.

Les hele oppgaven

Last ned Acrobat Reader

Tilknyttede prosjekter

Prosjektleder Olaf Aagedal

Forsker Marie Demker

Professor Lars Svåsand

Professor Knut Kjeldstadli

Professor Jan Eivind Myhre


1905-antologien

Forsker Roald Berg

Sektionschef Björn Gäfvert

Forsker Gunnar Åselius

Professor Sune Jungar

Professor Ida Blom

Professor Anne Eriksen

Førsteamanuensis Dag Thorkildsen

Forsker Lennart Lundmark

Leder Erik Rudeng

Professor Rolf Danielsen

Lektor Carsten Due-Nielsen


Tilknyttede forskere

Førsteamanuensis Nils Ivar Agøy

Stipendiat Katarina Andersson

Dr.Art. Stein Ivar Angell

Docent Barbro Blehr

Stipendiat Endre Brunstad

Forsker Ole Dalhaug

Universitetslektor Sven Eliaeson

Professor Anders Gustavsson

Førsteamanauensis Matti Goksøyr

Høyskolelektor Bjørn Terjesen

Fil. dr. Bodil Katarina Nævdal

Cand. philol. Christer Nilsson

Stipendiat Mai Britt Guleng

Publisist, gjesteprofessor Arne Ruth

Professor Odd S. Lovoll

Vladim Roginskij